+46 821 16 70 info@astondental.se

Tandlossning

Tandlossning är en sjukdom som påverkar hjärtat och andra delar av kroppen negativt. Vi behandlar tandlossning med laser som ger mycket goda resultat. För att få mer information du kan klicka här

Tandlossning eller Parodontit – orsakas av en bakterieinflammation i tandens fäste. Första tecknet är att tandköttet blöder när du borstar tänderna. Borsta extra noga med mjuk tandborste och rengör med tandtråd. Ju tidigare inflammationen upptäcks och behandlas desto bättre.

Bakterierna finns normalt i munnen och ställer till besvär om du slarvar med munhygienen. När man slarvar luckras tandköttskanten upp och bakterierna får lättare fäste. I den djupa ficka som uppstår mellan tandkött och tand tränger sig bakterierna allt längre ned.

Så småningom skadas tandens rothinna och käkbenet som tanden är fäst vid. Tanden blir mer och mer rörlig och till slut tappar du den. Sjukdomen är långsam och det kan ta tiotals år innan tanden lossnar helt. För att minska risken för infektion/inflammation räcker det om du borstar ungefär två gånger per dag.

Mottagligheten att drabbas av sjukdomen är delvis ärftlig.

Symtom på tandlossning

Första tecknet är att tandköttet blöder när du borstar tänderna. Tandköttet svullnar upp och blir blankt, ömt och rött. Du har fått tandköttsinflammation, gingivit. Inflammationen beror på att du inte har lyckats hålla tänderna rena från bakteriebeläggningar, plack. Ett friskt tandkött blöder inte. Ett friskt tandkött är blekrosa, småknottrigt och sluter tätt mot tanden.

Du blir av med inflammationen om du kör en extra omgång med tandtråd under några veckor. Gör du ingenting fortsätter inflammationen djupare ner. Du får inga mer besvär utöver ömheten och blödningarna i tandköttet förrän inflammationen har gått så långt att tanden börjar bli rörlig.

Diabetes kan öka risken för tandlossning

Vissa sjukdomar, som diabetes, kan öka risken för tandlossning.

När du är gravid kan tandköttet också vara extra känsligt för inflammationer på grund av hormonomställningen. Tandlossning ar dock ovanligt. Var extra noga med tandhygienen under graviditeten så förhindrar du tandköttsinflammation, karies och eventuell tandlossning.

Tandlossning är vanligt bland rökare

Mer än hälften av personer med tandlossning är rökare.

Det beror på att rökningen försämrar immunförsvaret. Du som röker får inte den första varningssignalen med blödande tandkött: Eftersom rökningen gör att dina blodkärl drar ihop sig så att tandköttet ser friskt ut även när det är inflammerat.

Snusning

Vad gäller snusning finns inte något direkt samband med tandlossning.

Du kan istället få en lokal skada på slemhinnan på det ställe där snuset placeras.

Så skyddar du dig bäst mot tandlossning

Borsta tänderna noga två gånger om dagen. Rengör även varje dag med tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborste mellan tänderna och i tandköttsfickorna.
Gå till tandläkare eller tandhygienist minst vartannat år för att få dina tänder undersökta och tandsten borttagen.

Det gör ont att använda tandtråd när du har en tandköttsinflammation. Det kan även blöda mer under själva behandlingen men sluta inte för det. Smärtan är som träningsvärk, när tandköttet är i bättre kondition gör det inte ont längre. Med denna behandling brukar inflammationen gå över på några veckor.

Om du utvecklar tandlossning är det mycket viktigt att du rengör dina tänder noga mellan behandlingarna. Ägna minst tio minuter om dagen åt tänderna. Fortsätt även när du är frisk igen. Tänk på att sjukdomen kan återkomma om du slarvar med munhygienen.